ایجاد نهضت ها و قیام هاى علیه دستگاه اموى
- آغاز پیدایش نهضت
این جریان خیلى عجیب است ، شوخى نیست ؛ جریانى که همیشه اعجاب مرا
برمى انگیزد این است : ابا عبدالله در روز عاشورا چنان قدم بر مى دارد که کاءنه
آینده روشن یعنى آثار نورانى نهضت خودش را به چشم مى بیند. او شک نداشت که با همین
شهید شدن پیروز شد. شک نکرد که روز عاشورا پایان این است که باید هر چه دارد در
راه خدا بدهد؛ یعنى پایان کشت است ، و از روز عاشورا آغاز بهره بردارى از این نهضت
است . همانگونه که همین طور هم شد. ما مى بینیم که کشته شدن حسین علیه السلام همان
، و پیدا شدن جنبش ها و حرکت ها و همدردى ها و طغیان ها علیه دستگاه اموى همان .
- .
مرگ در چشم انداز امام
حسین (ع)
روز عاشورا چون جنگ شدت گرفت و کار بر حسین علیه
السلام بسیار سخت شد، بعضى از اصحاب آن حضرت دیدند برخى از یاران امام در
اثر شدت جنگ و با مشاهده بدنهاى قطعه قطعه شده دوستانشان و فرا رسیدن وقت شهادت و
جانبازى آنها، رنگ چهره شان دگرگون گشته است و لرزه بر اندام آنان افتاده و ترس
دلهایشان فراگرفته است. اما خود سیدالشهدا و تعدادى از خواص یارانش برخلاف آنها هر
چه فشار بیشتر، و مرحله شهادت نزدیکتر مى شود رنگ صورتشان درخشنده تر گشته و سکون
و آرامش بیشتر مى یابند. بعضى از این شهامت فوق العاده تعجب کرده با امام حسین
اشاره کرده، به یکدیگر مى گفتند: به حسین نگاه کنید که ابدا از مرگ و شهادت باکى
ندارد
امام حسین متوجه گفتارشان شده، فرمود:اى بزرگ
زادگان قدرى آرام بگیرید! صبر و شکیبایى پیشه کنید! چون مرگ پلى است که شما را از
گرفتاریها و سختیها عبور داده و به بهشت هاى پهناور و نعمتهاى جاودانى مى رساند.
و اما براى دشمنانتان پلى است که از قصر به زندان مى رساند. و کدامیک از شما
نخواهد از یک زندان به قصر مجلل منتقل گردد.
پدرم از پیامبر (ص)برایم نقل کرد، که مى
فرمود: دنیا براى مؤ منان همانند زندان و براى کافران همانند بهشت است .
و مرگ پلى است که مؤ منان را به بهشتشان ، و کافران را به جهنمشان مى رساند. آرى،
نه دروغ شنیده ایم و نه دروغ مى گویم .
بحار: ج 6، ص 154 و ج 44، ص
297.
پس از تاءمل کامل در مدارک تاریخى
چنین معلوم مى شود که قیام امام با تهاجم دستگاه حکومت شروع شده و در چهار مرحله
مختلف انجام یافته است :
1- از وقتى که آن حضرت از مدینه به مکه هجرت فرمود تا وقتى که به تصمیم ماندن در
مکه باقى بود.
2- از وقتى که تصمیم گرفت به کوفه برود تا وقتى که با حر بن یزید ریاحى برخورد
کرد.
3- از برخورد با حر بن یزید ریاحى تا شروع جنگ
4- مرحله جنگ .
قال رسول الله صلى الله عليه وآله :
ان لقتل الحسين عليه السلام حراره فى قلوب المؤ منين لا تبرد ابدا .
براى شهادت حسين عليه السلام حرارت و گرمايى در دلهاى مؤ منان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود.
حسين كيست ؟
اين حسين كيست كه نهضت او جاويدان گشت ؟
اين حسين كيست كه پس از گذشت قرنها، مردم از جوشش خون او به جوش مى آيند؟
اين حسين كيست كه عالمى ديوانه اوست ؟
تا قيامت ز قيام تو قيامت برپاست
از قيام تو پيام تو عيان است هنوزهمه
ماه است محرم، همه جا كرب و بلاست
در جهان موج جهاد تو روان است هنوز
بي حسين بن علي احساس پيري مي كنم
ني كه پيري بلكه احساس حقيري مي كنم
گفت سائل از چه رو محكم به سينه مي زني؟
گفتم از آينه ي دل گردگيري مي كنم
خلائق خاك بر سر جملگي زاري كنيد
محرم ماه خون آمد عزاداري كنيد
ز خاك نينوا فرياد مي خيزد چنين
حسينم يار مي خواهد، وفاداري كنيد
در كلاس عاشقي عباس غوغا مي كند
در دل هر عاشقي عباس مأوا مي كند
هر كسي خواهد رود در مكتب عشق حسين
ثبت نامش را فقط عباس امضا مي كند
قيامت بي حسين غوغا ندارد
شفاعت بي حسين معنا ندارد
حسيني باش كه در محشر نگويند
چرا پرونده ات امضاء ندارد
درس عاشورا درس زندگيست
درس خوبي وفلاحت، بندگيست
اگر چه اندك است طول وقوعش
هزاران درس داد آن با طلوعش
ماه محرم آمد و دلها گرفته
دلها ز داغ غربت مولا گرفته
ماه حسين بن علي باز آمد از راه
عالم براي داغ او عزا گرفته
اشك ها در چشم و اندوهي به سينه
دلها هواي كربلايش را گرفته
اشكي به پشت پلك هايم جمع گشته
كه گويا انس با عاشورا گرفته