صفحه ها
دسته
لينكهاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 11035
تعداد نوشته ها : 79
تعداد نظرات : 4
 سایز نرمال

کد مداحی آنلاین برای وبگاه
سايت رسمي سربازان اسلام; www.sarbazaneislam.com
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

امام حسن عسکرى علیه السلام به شیعیان خود :

 

شما را سفارش مى کنم به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و کار و کوشش براى خدا و راستگویى و اداى امانت به کسى که امانتى به شما سپرده است ، نیکوکار باشد یا تبهکار ، و سجده طولانى و نیکو همسایه دارى ؛ زیرا محمّد صلی الله علیه و آله براى این امور آمده است. در میان عشیره هایشان ، نماز بخوانید ، در تشییع جنازه هایشان ، شرکت ورزید ، از بیمارانشان ، عیادت کنید ، حقوق آنان ، را بگزارید؛ زیرا هرگاه فردى از شما در دینش ، پارسا و در گفتارش ، راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مردم خوشخویى کند ، گفته شود : این شیعه است و این ، مرا شاد مى سازد. از خدا پروا کنید و مایه آراستگى ما باشید ، نه باعث ننگ و زشتى ، هرگونه دوستى را براى ما جلب کنید و هرگونه زشتى را از ما دور سازید ؛ زیرا هر خوبى که در حقّ ما گفته شود ، ما اهل آن هستیم و هر بدى که درباره ما گفته آید ، نه چنانیم . ما را در کتاب خدا ، حقّى است و با رسول خدا ، خویشاوندیم و خداوند ، ما را پاک شمرده است و جز ما ، هر کس چنین ادعایى کند ، دروغ گوست. خدا و مرگ را ، فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله  صلوات فرستید ؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد. آن چه را به شما سفارش کردم پاس دارید ، شما را به خدا مى سپارم و بدرودتان مى گویم .🍃

 

تحف العقول : 487 .

دسته ها : چهارده معصوم
چهارشنبه سیم 10 1394 11:26 صبح

از سه کس ، سه چیز را توقع نداشته باش :

 

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:💎

 

از کسى که با او بدرفتارى کرده‏ اى ، توقع صفا و پاکدلى‏ نداشته باش،

و از کسى که به او خیانت کرده‏‌‌اى توقع وفا نداشته باش،

و از کسى که به او بدگمان شده‏‌‌اى ، توقع خیرخواهى نداشته باش.‏

 

 نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: 142

 

 

دسته ها : چهارده معصوم
چهارشنبه سیم 10 1394 11:24 صبح



امام حسین به بازدید ملا عباس مازندرانی و زوار می آیند

واعظ شهیر، مرحوم حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد کافی خراسانی رضوان الله تعالی علیه فرمود: مرحوم حاج شیخ مهدی مازندرانی رضوان الله تعالی علیه در کربلا بود، پنجاه سال صبحها در رواق حرم امام حسین علیه السلام منبر می رفت و آدم خوب و معروفی بود. چند جلد کتاب به نامهای کوکب دری، معالی السبطین، شجره ی طوبی و آثار الحسین علیه السلام نوشته است. وی در کتاب آثار الحسینش این قضیه را نقل کرده است:در مازندران، یک نفر به نام ملا عباس چاوش بود، او هر سال یک پرچم روی دوشش می گرفت و به طرف کربلا می رفت و یک عده از مردم نیز به دنبال این پرچم به کربلا می رفتند.مرحوم مازندرانی می گوید: یک سال ملا عباس تصمیم گرفت به کربلا نرود، چون یک گرفتاری برایش پیش آمده بود. در آن سال سی و دو نفر از جوانهای اطراف روستایش آمدند و گفتند: ملا عباس، بیا به کربلا برویم! ملا عباس گفت:


دسته ها : عاشورا - امام حسین
سه شنبه بیست و هشتم 7 1394 2:24 بعد از ظهر


شبهای جمعه فاطمه با اضطراب و واهمه
آید به دشت کربلا گردد میان خیمه ها
گوید حسین من چه شد نور دو عین من چه شد؟
کو اکبرم کو اصغرم کو عباس آب آورم؟

سه شنبه بیست و هشتم 7 1394 1:52 بعد از ظهر
ماجرای توبه رسول ترک

در محرم آن سال در یکی از این شبهای دهه اول محرم رسول ترک به سوی هیئت و جلسه روضه ای میرفت که مسئولین و بعضی از شرکت کننده های در آن هیئت از اینکه رسول ترک به هیئت و جلسه آنها میآمد بسیار ناراحت و ناخشنود بودند.

در این چند شبی که از محرم گذشته بود رسول ترک هر شب در آن هیئت حاضر شده بود. او در این چند شب به همه نشان داده بود که نمیتواند مانند بسیاری از شرکت کنندگان و عزاداران در گوشهای از مجلس آرام و ساکت بنشیند.
او فکر میکرد میتواند در آن جلسات هر کاری که هر یک از اعضای هیئت میکند او نیز انجام دهد. او حتی بدش نمیآمد تا در نظم و ترتیب بخشیدن به مراسم عزاداری نیز دخالت کند.
سه شنبه اول 2 1394 8:54 صبح

 ایجاد نهضت ها و قیام هاى علیه دستگاه اموى  
- آغاز پیدایش نهضت  
این جریان خیلى عجیب است ، شوخى نیست ؛ جریانى که همیشه اعجاب مرا برمى انگیزد این است : ابا عبدالله در روز عاشورا چنان قدم بر مى دارد که کاءنه آینده روشن یعنى آثار نورانى نهضت خودش را به چشم مى بیند. او شک نداشت که با همین شهید شدن پیروز شد. شک نکرد که روز عاشورا پایان این است که باید هر چه دارد در راه خدا بدهد؛ یعنى پایان کشت است ، و از روز عاشورا آغاز بهره بردارى از این نهضت است . همانگونه که همین طور هم شد. ما مى بینیم که کشته شدن حسین علیه السلام همان ، و پیدا شدن جنبش ها و حرکت ها و همدردى ها و طغیان ها علیه دستگاه اموى همان .
.

دسته ها : عاشورا - امام حسین
چهارشنبه بیست و هشتم 8 1393 12:34 صبح
سخن مطهرى در باب مبارزه امام حسین  
ما اگر مبارزه حسین بن على علیه السلام را با لشکریان یزید و ابن زیاد از جنبه نظامى ، یعنى از نظر ظاهرى و صورى در نظر بگیریم ، امام حسین شکست خورد و آنها پیروز شدند. اما اگر ماهیت قضیه را در نظر بگیریم ، فکرى و اعتقادى است ، یعنى حکومت یزید سمبل جریانى بود که مى خواست فکر اسلامى را از بین ببرد و امام حسین براى احیاء فکر اسلام جنگید، در این صورت باید ببینیم آیا امام حسین به مقصودش رسید یا نرسید؟
آیا توانست یک فکر را در دنیا زنده کند یا نتوانست ؟ مى بینیم که توانست . هزار و سیصد سال است که این نهضت هر سال یک پیروزى جدید به دست مى آورد، یعنى هر سال عاشورا، عاشورا است و معنى کل یوم عاشورا این است که هر روز به نام امام حسین با ظلم و باطلى مبارزه مى شود و حق و عدالتى احیاء مى شود، این پیروزى است و پیروزى بالاتر از این چیست ؟ یزیدها و ابن یزیدها مى روند، ولى حسین ها و عباس ها و زینب ها باقى مى مانند. البته به عنوان یا ایده نه به عنوان یک شخص ، بلکه به عنوان یک صاحب اختیار و حاکم بر جامعه خویش . آرى ! آنها مى میرند، اما اینها زنده و جاوید باقى مى مانند.
دسته ها : عاشورا - امام حسین
چهارشنبه بیست و هشتم 8 1393 12:28 صبح

مرگ در چشم انداز امام حسین (ع)

روز عاشورا چون جنگ شدت گرفت و کار بر حسین علیه السلام بسیار سخت شد، بعضى از اصحاب آن حضرت دیدند برخى از یاران امام در اثر شدت جنگ و با مشاهده بدنهاى قطعه قطعه شده دوستانشان و فرا رسیدن وقت شهادت و جانبازى آنها، رنگ چهره شان دگرگون گشته است و لرزه بر اندام آنان افتاده و ترس دلهایشان فراگرفته است. اما خود سیدالشهدا و تعدادى از خواص یارانش برخلاف آنها هر چه فشار بیشتر، و مرحله شهادت نزدیکتر مى شود رنگ صورتشان درخشنده تر گشته و سکون و آرامش بیشتر مى یابند. بعضى از این شهامت فوق العاده تعجب کرده با امام حسین اشاره کرده، به یکدیگر مى گفتند: به حسین نگاه کنید که ابدا از مرگ و شهادت باکى ندارد
امام حسین   متوجه گفتارشان شده، فرمود:اى بزرگ زادگان قدرى آرام بگیرید! صبر و شکیبایى پیشه کنید! چون مرگ پلى است که شما را از گرفتاریها و سختیها عبور داده و به بهشت هاى پهناور و نعمتهاى جاودانى مى رساند.
و اما براى دشمنانتان پلى است که از قصر به زندان مى رساند. و کدامیک از شما نخواهد از یک زندان به قصر مجلل منتقل گردد.
پدرم از پیامبر (ص)برایم نقل کرد، که مى فرمود: دنیا براى مؤ منان همانند زندان و براى کافران همانند بهشت است .
و مرگ پلى است که مؤ منان را به بهشتشان ، و کافران را به جهنمشان مى رساند. آرى، نه دروغ شنیده ایم و نه دروغ مى گویم .

بحار: ج 6، ص 154 و ج 44، ص 297.

شنبه هفدهم 8 1393 1:37 بعد از ظهر

ماهیت نهضت و حادثه عاشورا 


- چهار مرحله قیام  


پس از تاءمل کامل در مدارک تاریخى چنین معلوم مى شود که قیام امام با تهاجم دستگاه حکومت شروع شده و در چهار مرحله مختلف انجام یافته است :
1- از وقتى که آن حضرت از مدینه به مکه هجرت فرمود تا وقتى که به تصمیم ماندن در مکه باقى بود.
2- از وقتى که تصمیم گرفت به کوفه برود تا وقتى که با حر بن یزید ریاحى برخورد کرد.
3- از برخورد با حر بن یزید ریاحى تا شروع جنگ
4- مرحله جنگ .

شنبه هفدهم 8 1393 1:36 بعد از ظهر


قال رسول الله صلى الله عليه وآله :

ان لقتل الحسين عليه السلام حراره فى قلوب المؤ منين لا تبرد ابدا .

براى شهادت حسين عليه السلام حرارت و گرمايى در دلهاى مؤ منان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود.

حسين كيست ؟

اين حسين كيست كه نهضت او جاويدان گشت ؟

اين حسين كيست كه پس از گذشت قرنها، مردم از جوشش خون او به جوش مى آيند؟

اين حسين كيست كه عالمى ديوانه اوست ؟

دسته ها : امام حسين
سه شنبه ششم 8 1393 12:28 صبح

تا قيامت ز قيام تو قيامت برپاست

از قيام تو پيام تو عيان است هنوزهمه

 ماه است محرم، همه جا كرب و بلاست

در جهان موج جهاد تو روان است هنوز

 

بي حسين بن علي احساس پيري مي كنم

ني كه پيري بلكه احساس حقيري مي كنم

 

گفت سائل از چه رو محكم به سينه مي زني؟

گفتم از آينه ي دل گردگيري مي كنم

 

خلائق خاك بر سر جملگي زاري كنيد

محرم ماه خون آمد عزاداري كنيد

ز خاك نينوا فرياد مي خيزد چنين

حسينم يار مي خواهد، وفاداري كنيد

 

در كلاس عاشقي عباس غوغا مي كند

در دل هر عاشقي عباس مأوا مي كند

هر كسي خواهد رود در مكتب عشق حسين

ثبت نامش را فقط عباس امضا مي كند

 

قيامت بي حسين غوغا ندارد

شفاعت بي حسين معنا ندارد

حسيني باش كه در محشر نگويند

چرا پرونده ات امضاء ندارد

دسته ها : امام حسين
سه شنبه ششم 8 1393 12:24 صبح


 درس عاشورا درس زندگيست

درس خوبي وفلاحت، بندگيست

اگر چه اندك است طول وقوعش

هزاران درس داد آن با طلوعش

 

ماه محرم آمد و دلها گرفته

دلها ز داغ غربت مولا گرفته

ماه حسين بن علي باز آمد از راه

عالم براي داغ او عزا گرفته

اشك ها در چشم و اندوهي به سينه

دلها هواي كربلايش را گرفته

اشكي به پشت پلك هايم جمع گشته

كه گويا انس با عاشورا گرفته

سه شنبه ششم 8 1393 12:22 صبح

 آيه شماره 61  از سوره مباركه آل عمران


بهترين گواه « روز مباهله »


  فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا


وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ 


پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و

زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت‏خدا را بر دروغگويان قرار دهيم 

اگر انسان ايمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزديك‏ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائك من العلم»
آخرين برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع»
فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراين امام حسن وامام حسين عليهما السلام فرزندان پيامبرند.
زن و مرد در صحنه‏هاى مختلف دينى، در كنار همديگر مطرحند. «نسائنا»
در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله كننده پنج نفر بيشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام، جان رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله است. «انفسنا»
در مجالس دعا، كودكان را نيز با خود ببريم. «ابنائنا»
اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
استمداد از غيب، پس از بكارگيرى توانايى‏هاى عادّى است. «نبتهل»
كسى كه منطق و استدلال و معجزه، او را به پذيرش حقّ تسليم نمى‏كند، بايد با او مباهله كرد. «تعالوا... نبتهل»
اگر مؤمنان محكم بايستند، دشمن به دليل باطل بودنش عقب نشينى مى‏كند. «ندع... نبتهل»
استدلال را بايد با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت بايد سركوب شود. «لعنة اللّه على الكاذبين»

دسته ها : اهل بيت
شنبه بیست و ششم 7 1393 10:15 صبح

  برخورد با دشمن ناآگاه  
هنگامى كه اهل بيت امام حسين
را به عنوان اسير وارد شهر شام كردند و در بين ايشان حضرت سجّاد نيز با حالتى ناجور و دلخراش حضور داشت ، مردم شام با تبليغات سوئى كه توسّط مامورين يزيد لعنة اللّه عليه شده بود، با شادمانى و سرور براى استقبال از اسيران آمده بودند.
در بين مردم پيرمردى بود، جلو آمد و گفت: شكر خداى را كه مردان شما را كشت و آتش فتنه خاموش شد؛ و سپس به آن عزيزان دل شكسته ، بسيار دشنام و ناسزا گفت .
امام
در همان وضعيّتى كه بود، فرمود: اى پيرمرد! آنچه تو گفتى ، من گوش كردم و چيزى نگفتم تا آن كه سخن تو تمام شد؛ و آنچه خواستى گفتى ، اكنون ساكت باش تا من نيز سخنى گويم .
پيرمرد گفت : آنچه مى خواهى بيان كن .
حضرت فرمود: آيا قرآن خوانده اى ؟
پيرمرد گفت : آرى . حضرت فرمود: اين آيه قرآن را نيز خوانده اى :
« قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْرا إلاّ الْمَوَدَّةَ فى الْقُرْبى » يعنى ؛ من از شما پاداشى به جز مودّت و دوستى اهل بيتم را نمى خواهم .
پيرمرد پاسخ داد: آرى، آن را خونده ام .
امام سجّاد
فرمود: ما اهل بيت - قُربى - هستيم ؛ ادامه دارد ....

و آيا اين آيه قرآن را «وَآتِ ذَا القُرْبى حَقَّهُ» ؛ حق و شئون اهل بيت را پرداخت و رعايت نمائيد، خوانده اى ؟
پيرمرد نيز گفت : آرى ، آن را هم خونده ام . حضرت فرمود: به راستى كه آن افراد، ما هستيم ؛ پس حقّ ما چگونه بايد رعايت گردد.
پيرمرد شامى گفت : آيا واقعا شما همان ها هستيد؟
حضرت فرمود: بلى ؛ و سپس افزود: آيا اين آيه قرآن را « وَاعْلَمُوا انَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْى ءٍ فَإ نَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبى» ؛ آنچه از غنائم و منافع را كه به دست مى آوريد، بايد يك پنجم آن را - به عنوان خمس - تحويل رسول خدا واهل بيتش دهيد، را خوانده اى ؟
پيرمرد گفت : بلى .
آن گاه امام
فرمود: ما اهل بيت رسول خدا هستيم ، و آيا اين آيه قرآن را « إ نَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اءهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» يعنى ؛ خداوند شما اهل بيت را از هر نوع گناه و آلودگى پاك و منزّه گردانده است ، را نيز خوانده اى
در اين حال پيرمرد شامى دست هاى خود را به سوى آسمان بلند كرد و گفت : خداوندا به تو پناه مى برم ، خدايا توبه كردم ، سال ها است كه قرآن مى خوانده ام و اين چنين درك نمى كردم وامروز هدايت گشتم .

احتجاج مرحوم طبرسى : ج 2، ص 120، ح 172.

  آثار دوستي اهل بيت

پيامبر

:  
حُبُّنا أهلَ البَيتِ يُكَفِّرُ الذُّنوبَ ، ويُضاعِفُ الحَسَناتِ .


  دوست داشتن ما اهل بيت ، گناهان را پاك مى كند و حسنات را دو چندان مى سازد.

   ارشاد القلوب ،ج2،ص153

دسته ها : امام حسين - اهل بيت
شنبه بیست و ششم 7 1393 10:13 صبح
نويسنده:جعفر سبحاني
متن كامل اين مطلب را مي توانيد در اينجا مشاهده كنيد
دسته ها :
سه شنبه پانزدهم 7 1393 5:35 بعد از ظهر

فرازي از دعاي غرفه

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا كَصُنْعِهِ

ستايش خاص خدايى است كه نيست براى قضا و حكمش جلوگيرى و نه براى عطا و بخششش مانعى و نه مانند ساخته اش

صُنْعُ صانِعٍ وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ فَطَرَ اَجْناسَ الْبَدائِعِ واَتْقَنَ

ساخته هيچ سازنده اى و او است بخشنده وسعت ده كه آفريد انواع گوناگون پديده ها را و

بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ لا تَخْفى عَلَيْهِ الطَّلايِعُ وَلا تَضيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ

به حكمت خويش محكم ساخت مصنوعات را طلايه ها(ى عالم وجود) بر او مخفى نيست و امانتها در نزد او ضايع نشود

جازى كُلِّ صانِعٍ وَرائِشُ كُلِّ قانعٍ وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ وَمُنْزِلُ

پاداش دهنده عمل هر سازنده و سامان دهنده زندگى هر قناعت پيشه و مهربان نسبت به هر نالان ، فروفرستنده

الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السّاطِعِ وَ هُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ

هر سود و بهره و آن كتاب جامع كه فرستادش بوسيله نور آن نور درخشان و او است كه دعاها را شنواست

وَلِلْكُرُباتِ دافِعٌ وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ وَلِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ فَلا اِلهَ غَيْرُهُ وَلا

و گرفتاريها را برطرف كند و درجات را بالا برد و گردنكشان را ريشه كن سازد پس معبودى جز او نيست و

شَىْءَ يَعْدِلُهُ وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّميعُ الْبَصيرُاللَّطيفُ الْخَبيرُ

چيزى با او برابرى نكند و چيزى همانندش نيست و او شنوا است و بينا و دقيق و آگاه

وَهُوَ عَلى كُلِّشَىْءٍ قَديرٌ

و او بر هرچيز توانا است

 

دسته ها : امام حسين
شنبه دوازدهم 7 1393 4:10 بعد از ظهر




تسبيحات حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله در روز عرفه


پس فرموده بخوان اين تسبيحات را كه مروى از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله


است و سيّد بن طاوُس در اقبال ذكر فرموده :


سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الاَْرْضِ حُكْمُهُ

منزه است خدايى كه در آسمان است عرش او منزه است خدايى كه در زمين است فرمان و حكمش

سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبيلُهُ

منزه است خدايى كه در گورها قضا و فرمانش جارى است منزه است خدايى كه در دريا راه دارد

سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ

منزه است خدايى كه در آتش دوزخ سلطنتش موجود است منزه است خدايى كه در بهشت رحمت او است

سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِيمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ

منزه است خدايى كه در قيامت عدل و دادش برپا است منزه است خدايى كه آسمان را بالا برد منزه است خدايى

الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَيْهِ پس

كه زمين را گسترد منزه است خدايى كه ملجا و پناهى از او نيست جز بسوى خودش * *

بگو سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ صد مرتبه

* * منزه است خدا و حمد از آن خدا است و معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر از توصيف است


شنبه دوازدهم 7 1393 3:38 بعد از ظهر


روز عرفه، روز شناخت است، عرفه روزي است كه خداي سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خويش فرا مي‌خواند و خوان كرم و احسان و لطف خود را براي آنان مي‌گسترد و درهاي مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روي بندگانش مي‌گشايد.

 

امام سجاد(ع) در روز عرفه خطاب به سائلي كه از مردم تقاضاي كمك مىكرد، فرمود: واى بر تو! آيا در اين روز از غير خدا تقاضا مىكنى؟ حال آنكه در اين روز اميد مىرود كه بچههاى در شكم هم از فضل خدا بي‌نصيب نمانند و سعيد شوند.



حاجيان جمعند دورهم همه

پس كجا رفته حسين فاطمه

حاجيان رفتند يكسر در منا

پس چرا اورفته سوي كربلا

او به جاي مور سر سر مي دهد

قاسم و عباس و اكبر مي دهد

سعي حج او صفا با خنجر است

مروه اش قبر علي اصغر است


دسته ها : امام حسين
شنبه دوازدهم 7 1393 2:59 بعد از ظهر




  حركت براي اصلاح

امام حسين (ع)





أَنِّي لَمْ
أَ
خْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي .



 من براى سركشى و عداوت و فساد و ظلم خروج نكردم. بلكه به منظور ايجاد صلح و سازش در ميان امت جدم قيام كردم.



بحارالانوار
ج44ص329


دسته ها : امام حسين
جمعه یازدهم 7 1393 0:22 صبح

عزاداري ، احياء خط خون و شهادت 

 
زنداني كردن (نور) در حصار شب ، شيوه كهن ستمگران حاكم ، در برخورد و مقابله با (حق ) بوده است . خطّ فكري و سياسي امامان شيعه ، از همين رو همواره از سوي قدرتها ، مورد تضييق و محدويت و انزواي تحميلي قرار گرفته بود . طبيعي است كه در چنان شرايط ، نوشتن و گفتن و سرودن و نشر تفكر و راه و خطّ آنان ، از اسلوبهاي مؤ ثّر شيعه به حساب مي آمد و پيروان حق ، با زبان و قلم و شعر و مرثيه و اشك و عزاداري ، در (احياء امرائمّه ) و زنده نگهداشتن حماسه ها و بيان فضايلشان تلاش مي كردند . در آن عصر خفقان ، طرح (خط امامان ) ، نوعي مبارزه سياسي - اجمتاعي بود و خطرها در پي داشت . ذكرها و يادها ، جهاد بود . جلسات انس و ديدار شيعيان ، وسيله اي براي الهام گيري و يافتنِ محورهاي (وحدت مكتبي ) به حساب مي آمد و شعر و مرثيه و نوحه و گريستن و عزاداري بر شهيدان كربلا و سيدالشهدا و مظلوميّت اهل بيت عليهم السّلام در آن عصرِ (نتوانستن )ها ، ابعادي از مساءله زنده نگهداشتن مشعل حق و دعوت به (نور) و (ايمان ) بود . سروده هاي موضعدار شاعران شيعي ، آنچه كه به اهل بيت مربوط مي شد ، بطورعمده دو محور اساسي داشت : 1 - مدايح 2 - مراثي استفاده ازمدح و مرثيه ، همواره بعنوان اهرمي در دفاع ازحق ومبارزه باحكومتهاي جور ، مورداستفاده قرار مي گرفت . برپايي مراسم سوگواري براي ائمّه و احياي خاطره شكوهمند و الهام بخش حيات و جهاد و شهادتشان ، همواره در تاريخ ، حركت آفرين و بيدارگر بوده است . سنّت شعر گفتن و مرثيه خواندن و گريستن و گرياندن در مجالس سوگ اهل بيت نيز ، مورد تشويق و دستور امامان بود ، چرا كه عزاداري ، رساندن صداي مظلوميّت آل علي به گوش مسلمانان بود و رسالتي عظيم داشت . اقامه مجالس به ياد آنان ، بيان رنجهاي جانكاه پيشوايان حق و خون دلهاي ائمه عدل ، فاش ساختن و آشكار كردنِ ناله مظلومانه آنان در هياهوي پرفريب اغواگران بود و . ( عزاداري براي شهيد ، انتقالِ فرهنگ شهادت به نسلهاي آينده تلقّي مي شد . . . و اين خط همچنان ادامه يافت ، تا اكنون ( 1 در اينگونه مجالس ، احساس و عاطفه ، به كمك شعور مي آيد و مكتب عاشورا زنده مي ماند و اشك ، زبان گوياي احساسهاي عميق يك انسان متعهّد و پاي بند به خطّ حسيني و كربلايي است . اشك ، دليل عشق است و نشانه پيوند . اشك ، زبان دل است و شاهد شوق . دلي كه به حسين عليه السّلام و اهل بيت پيامبر صلّي اللّه عليه و آله عشق دارد ، بي شك در سوگ آنان مي گريد و با اين گريه ، مهر و علاقه دروني خود را نشان مي دهد و گريه بر حسين عليه السّلام تجديد بيعت با (كربلا) و فرهنگ شهادت است و امضاي راه خونين شهيدان . اشك ، خون مي سازد و مجاهد و شهيد مي پرورد . جبهه هاي گرم ايران اسلامي در سالهاي (دفاع مقدس ) ، گوياترين و زنده ترين سندي است كه نشان مي دهد چگونه عشق عاشورايي و مراسم نوحه خواني و اشك ريختن بر سالار شهيدان ، محرّم را ماه (پيروزي خون بر شمشير) مي سازد و اشك را به سلاحي كاري و مؤ ثّر تبديل مي كند . سابقه عزاداري و سوگواري بر مظلوميت خاندان پيامبر عليهم السّلام بسيار ديرينه است و خود پيامبر و علي و فاطمه و . . . عليهم صفحه 94 از 1248 www.Ghaemiyeh.com بانك جامع عزاداري ويژه ماه محرم مركز تحقيقات رايانهاي قائميه اصفهان السّلام و فرشتگان و كرّوبيان و جنّ و انس بر مظلوميّت (آل اللّه ) گريسته و مجالس عزا و گريه برپا كرده اند . حتي انبياي گذشته . ( هم اشكي ريزان و دلي سوزان و توسّل و توجّهي به خاندان عصمت و اسوه هاي شهادت داشته اند( 2 شبهه آفرينيهاي كج فهمان يا مغرضان نسبت به مساءله گريستن وعزاداري و توسّل و اقامه مراسم و شعائر ديني در سوگ امامان . ( مظلوم و شهيد ، جز از بي خبري آنان از تعاليم اسلام و دستورها و سنتهاي پيامبر اسلام ، نشاءت نمي گيرد( 3 اين مجموعه چهل حديث كه پيش رو داريد ، برخي از احاديث مربوط به اين سنّت ارزشمند و سازنده را در بردارد . اميد است كه آشنايي با فرهنگ ديني و عمل به آن ، وسيله نجات ما و سبب شفاعت (اهل بيت ) از ما در روز قيامت گردد .


قم - جواد محدثي فروردين 1375
سه شنبه هشتم 7 1393 1:27 صبح
X